Centre d’Art d’Acció del Tarragonès (L’Ovella Vermella)
Seminari:
L’ART D’ACCIÓ I LA PERFORMANCE EN EL SEGLE XXI
Durant el curs 2010-11 l’Aula de Teatre de la URV en col·laboració amb el CAAT l’Ovella Vermella,han posat en marxa el laboratori permanent d’art d’acció i performance per tal de crear un marc d’estudi, recerca i difusió d’un àmbit creatiu de vegades de difícil ubicació, però de clara intencionalitat, possibilitar una reflexió des de la creació en un sentit ampli i en estreta connexió amb d’altres llenguatges i amb una marcada dedicació al cos, com a eix central i com a generador de missatges lligats a un context, a un espai i a un temps...
Conjuntament amb aquest Laboratori permanent iniciem uns Seminaris dedicats de forma específica a l’art d’acció i la performance que anualment ens possibilitarà apropar-nos a les figures més representatives d’aquest art i que s’articularà com un espai de reflexió.
Un intercanvi que generarà eines de difusió a través de la publicació de les seves conferències i propostes teòriques i pràctiques. I per començar que millor que fer una mirada al passat, per entendre el present, de les mans de personalitats en actiu de l’art d’acció i la performance, amb una primera edició amb el títol “L’art d’acció i la performance en el Segle XXI”, de la ma de Bartolome Ferrando, Nieves Correa i Valentí Torrents, creadors i estudiosos de dilatada trajectòria i generadors de projectes imprescindibles per a la història de l’art d’acció i la performance en el nostre país i en el mon. I una visió teòrica d’un estudiós de la Història de l’Art Jose Carlos Suarez, per tal de tenir des de fora una visió d’aquest fenomen inserit cada cop més en totes les manifestacions públiques de la nostra societat.
Esperem doncs que puguem gaudir d’un marc de difusió i que puguem apropar-nos de forma directa als processos de creació i la seva intencionalitat de l’art d’acció i la performance.
Joan Pascual, Pedro Alba.
Parlar de performance és, en primer lloc, parlar d’art intermèdia. Una pràctica escènica situada a mig camí entre dos o més formes específiques d’art i a la vegada allunyada de cada una d’elles. De aquesta manera, una acció situada entre la pràctica teatral i poètica tractarà de la fusió entre totes dues, però serà vista amb mals ulls des del territori del teatre o de la poesia, com quelcom a qui no pertany, que no és propi de la seva particular àrea específica. Per això la performance tindrà en compta la unió entre diferents signes, per crear, en aquesta aleació un punt de partida que escapa a la companyia d’allò específic. I en aquesta fusió no la podem anomenar collage en cap cas, si no més be imbricació, teixit o amalgama.
Bartomeu Ferrando.
23 de març de 2011 Nieves Correa
¿DE QUE PARLEM QUAN PARLEM D’ART D’ACCIÓ?
Lloc: Sala de Graus del Campus Cataluya de la URV a les 20h
Vaig començar formalment a finals dels anys 80. En els anys 80, el món de l’art era una món prou cruel i prou aparatós, amb molt poques oportunitats i requeria d’una enorme esforç per part dels artistes, en el sentit que necessitava de grans produccions: les grans pintures, tipus Barceló, o Keifer, tallers, molts diners, i de sobte, després de batallar en aquest món, vaig trobar la via de la performance com un art barat, senzill, utilitari, que no necessitava de grans malbarataments, que va amb tu, i que ho pot fer en qualsevol lloc.
8 d’abril de 2011 Bartolome Ferrando
“LA POESIA FONÈTICA I SONORA”
Lloc: Cooperativa Obrera Tarraconense a les 19h
Bartolomé Ferrando (Valencia, 1951)
Performer i poeta visual. Va estudiar música i filologia hispànica. És professor titular de performance i art intermèdia a la Facultat de belles Arts de València. Fundador de la revista “Texto Poético”. Como performer participa en festivals i encontres celebrats a Europa, Canada, Mèxic, Japó, Corea i Xile. Exposa la seva poesia visual i concreta en diferents ciutats d’Espanya, Itàlia i França. Forma part dels grups “Flatos Vocis Trio, Taller de Música Mundana Y Rojo” dedicats al desenvolupament de pràctiques creatives situades a mig camí entre la música, la poesia, i l’art d’acció. Publica l’assaig “Hacia una poesia del hacer “ i el llibre teòric “La mirada móvi”l, diverses gravacions en MC, LP, i CD, i varis vídeos de perfromance.
4 de maig de 2011 Valenti Torrents
“L’ART D’ACCIÓ COM A PARADIGMA DE LA CREACIÓ MULTIDISCIPLINAR”
Lloc: Sala de Graus del Campus Cataluya de la URV a les 20h
Osca , 1951 Des de l’any 1990 ha realitzat accions en vintivuit països d’Europa, Amèrica, i Asia. Presentant-se en festivals internacionals i mostres individuals. Interessat en els usos i recompenses dels midis de mases. La percepció com a font i límit del desig. Les polítiques de la percepció i la seva liberació.
Utilitzant estratègies canviants per codificar les acomodacions de l’art i la cultura, les seves connivències amb l’horror.
Un codi doble real/ilusori, de l’artista com a ombra, la seva, i la del context; transformant-se ambdues.
Humor i joc liminal, curtcircuitant la lògica del llenguatge i la ment de l’espectador.
Accions sota una tènue llum, accentuant la percepció directa per l’espectador.
Des de 2000 coordina l’àrea de performance dinsdel multi festival “Periferias” Huesca i altres com trobada d’art, natura i tecnologia, en 1993, La Floresta; TERRITORIS NÒMADES” en el 2001, Barcelona.
En 2008 edita el llibre “Pedagogia de la Performance”, amb programes de cursos i tallers de quaranta artstes i professors. L?edició anglesa “Hot we teach performance art”, sortirà en breu
25 de maig José Carlos Suarez.
“LAS ESTRUCTURAS CAMBIAN, LAS ESENCIAS PERMANECEN: DEL AYER AL HOY DE LA PERFORMANCE”
Lloc: Sala de Graus del campus Cataluya de la URV a les 20h
Llicenciat amb grau en Geografia i historia (Secció : Història de l’Art) per la Universitat de Barcelona i Doctor en Història de l’Art per la mateixa universitat. Professor titular a La Universitat Rovira i Virgili des de l’any 1983, on imparteix assignatures d’art del segle XX, fotografia, i història del cinema. Des de 1993 és director de la Unitat d’Investigació del Cinema de la Facultat de Lletres (URV) i des de l’any 1999 director de l’Aula de Cinema de la mateixa Universitat. La seva tasca com investigador te dos línies bàsiques: per un costat l’art contemporani (segle XX/XXI) en general, incidint en l’art espanyol, dins d’aquest camp s’inclouria la crítica d’art. Per altre, la Història del Cine, centrada fonamentalment en el nostre pais i les seves interrelacions amb l’Histò ria de l’art
ORGANITZA: AULA DE TEATRE DE LA UNIVERSITAT ROVIRA I VIRGILI I CENTRE D’ART D’ACCIÓ DEL TARRAGONÈS // PATROCINA: UNIVERSITAT ROVIRA I VIRGILI // DIRECCIÓ: JOAN PASCUAL I PEDRO ALBA // COORDINACIÓ TÈCNICA: ALEX MANRIQUEZ